Wednesday, July 21, 2010

Wanita Risau Bila Menopaus?

Apabila disebut mengenai menopaus ramai wanita merundum kebimbangan kerana menjelang masa ini, wanita akan mula nampak lebih tua, perubahan fizikal yang ketara dan peranan mereka di rumah serta dalam masyarakat akan berubah. Menopaus adalah perubahan fisiologi semula jdi yang pasti dilalui oleh setiap wanita apabila menjelang purata usia 50-an.

Pada ketika ini bahagian peranakan wanita tidak lagi mampu mengeluarkan telur dan berhenti menghasilkan hormon estrogen. Secara tidak langsung wanita yang mengalami situasi ini tidak dapat melahirkan zuriat lagi. Kajian menunjukkan 1% wanita menopaus awal iaitu sebelum 40 tahun dan ada diantara wanita putus haid ketika berumur 25 tahun akibat faktor-faktor tertentu.Menopaus awal di kalangan wanita hari ini berpunca daripada masalah pemakanan dan kesihatan dalaman yang tidak dijaga.

Rawatan penbedahan pembuangan bahagian peranakan yang dilkukan disebabkan kilang telur tidak dapat berfungsi dengan baik dan boleh mendatangkan bahaya pada nyawa. Wanita yang menerima rawatan kimo dan radioterapi juga akan mengalami situasi yang sama kerana ia merupakan rawatan kimia yang bertindak membunuh sel organisma dalam badan serta menghalang pergerakan metabolisme dalaman.

Bagi wanita yang merokok, mereka akan mengalami gejala menopaus lebih awal 2 tahun dari wanita biasa. Ini disebabkan kekurangan vitamin dan penjagaan dalaman yang mengakibatkan mereka ini cepat tua.

SIMPTOM DAN KOMPILASI MENOPAUS
Kebiasaannya, kebanyakan wanita mengalami menopaus akan mengalami simptom kerap berpeluh, masalah emosi yang berubah-ubah serta kekeringan pada alat sulit sehingga menyebabkan kurang keinginan seksual bersama pasangan. Kekeringan pada seluruh kulit badan menampakkan kesan penuaan lebih ketara akibat kekurangan kolagen dalam badan.

Kesukaran pelawasan kencing tidak dapat dikawal pengeluarannya antara faktor penyebab berlakunya menopaus. Di Malaysia hanya 30 peratus wanita menopaus mempunyai simptom dan paling ketara ialah serangan pamas. (hot flushes).

Walaupunmenopaus harus dilalui oleh setiap wanita namun ia tidak seharusnya dipandang ringan, seharusnya wanita mengambil pelbagai inisiatif untuk menghadapi persediaan sebelum menopaus bagi mengelakkan pelbagai penyakit dan risiko yang akan dihadapi selepas menopaus.

Info : MW
Gambar : Credit ( Hanya Hiasan)


share on:facebook

0 comments:

Post a Comment