Thursday, July 15, 2010

Hati Seorang Isteri

Saya Tahu perempuan dicipta untuk lelaki dan begitulah sebaliknya. Hawa dijadikan Allah sebagai pengisi kekosongan Adam. Allah tahu, Adam tidak betah keseorangan lalu terciptalah Hawa. Hawalah Penyeri, Hawalah penghibur, Hawa jua racun berbisa. Pujuk rayu Hawa akhirnya menundukkan ketaatan Adam terhadap yang Esa lantas dicampakkan ke dunia.

Dunia yang penuh kekejaman, penuh moda. Kuasa wanita bukan terletak kepada kekuatannya. Habi; dan Qabil berbunuhan kerana Hawa. Bill Clinton menggemparkan dunia ekoran dakwaan si Hawa. Pemimpin agung negara juga pernah tersungkur dek seorang wanita.

Saya ingin menjadi sehebat Siti Muthiah. Taat dan patuh kepada suami. Menjadi penawar buat suami. Melahirkan permata hati untuk suami.

Bukan harta yang kupinta. Bukan emas yang kurayu. Aku hanya ingin selalu di sampingmu.

Akan ada orang lainkah dihatimu. Aku tidak sanggup! Aku tidak sanggup ermadu, tidak rela dimadu apatah lagi berkongsi suami. Aku tidak sekuat Saidatina Aisyah. Aisyah juga cemburukan isteri-isteri Rasullah. Bermadu tak semanis yang disangka. Mungkin lebih pahit daripada hempedu. Aku tahu, lelaki yang mampu layak bernikah lebih daripada satu malahan dua, tiga, empat.

Aku tahu, dia mampu mengemudi dua buah bahtera tapi aku tidak cukup kuat untuk itu. Perlukah aku berkorban?



share on:facebook

0 comments:

Post a Comment