Wednesday, July 14, 2010

Supaya Air Susu Banyak


Adakah anda menghadapi masalah air susu yang kurang kualiti dan kuantiti. masalah bukan sahaja akan membuatkan bayi sering menangis tetapi juga terdedah kepada air susu yang kurang zat. Antara penyebab ialah faktor ibu kurang rehat dan kurang sihat. Antara cadangan untuk meningkatkan pengeluaran air susu ibu :


1- Ibu harus berehat secukupnya. Caranya, biasakan bayi tidur meniarap terutama pada malam hari kerana cara tidur sebegini akan membuatkan bayi tidur lebih lama. Ini akan memberikan anda masa berehat dan sekali gus dapat meningkatkan pengeluaran air susu anda.

2- Sebaiknya susukan anak anda dengan menggunakan kedua-dua belah payu dara. Sesetengah ibu hanya memberikan bayi mereka sebelah sahaja menyebabkan sebelah lagi tidak terangsang. Ini akan menyebabkan pengeluaran air susu akan lebih cepat terhenti dari jangka masa yang sepatutnya.

3- Ibu yang menyusukan bayi, memerlukan makanan tambahan selain untuk kegunaan anda sendiri. Anda juga digalakan meminum air yang mencukupi. Elakkan makanan yang boleh memberikan kesan terhadap bayi seperti makanan pedas, beralkohol dan kopi.

4- Digalakkan supaya bersikap tenang sama ada dari segi fizikal dan mental. Ibu yang selalu gelisah, tertekan, kurang percaya diri atau mengalami gangguan emosi mungkin akan gagal dalam menyusukan bayi mereka.

5- Selama 6 minggu terakhir semasa kehamilan, digalakkan mengurut payu dara dengan tangan. Ia baik untuk mengelakkan masalah air susu yang tersembut.

6- Selepas bersalin, hormon prolaktin merangsang pengeluaran susu dalam beratus-ratus sel. Pada hari pertama kelahiran, buah dada menghasilkan kolostrum, yang kaya dengan protein yang membekalkan bayi antibodi untuk mencegah jangkitan.

Dipetik dari buku 'Mengatasi masalah Hamil & Kelahiran'
Note : Picture - Angelina Jolie Breast Feeding



share on:facebook

0 comments:

Post a Comment