Thursday, June 24, 2010

Ujian Allah Untuk Hamba Yang Disayangi

Hidup tidak selalunya indah. Inilah ungkapan yang sering kita dengar, yang mengingatkan kita tentang putaran hidup. Ibarat roda, hari ini kita berada di atas dan esok belum pasti di mana kedudukan kita. Hari ini kita disanjung, mungkin esok kita dinista. Itulah yang dinamakan dugaan. Allah memang sentiasa akan menduga umatnya. Ada yang diduga dengan masalah keluarga, kesihatan, pekerjaan, anak-anak, perhubungan dan pelbagai yang kadang-kadang tidak terduga langsung oleh kita.

Orang yang selalunya bijak, berani(dengan pelbagai kemuliaan), tiba-tiba menjadi kecil dan lemah. Lenyap segala ego dan lemah kekuatan walaupun untuk membela diri sendiri. Ketika itu hanya kepada Allah tempat mengadu dan meminta pertolongan. Itu pun jika dia diberikan hidayah.

"Orang yang diduga dengan hebat adalah orang-orang yang disayangi Allah". Sejauh manakah kebenaran kata-kata itu? Allah sahaja Yang Maha Mengetahui. Namun yang pasti, siapa yang tidak mahu menjadi di kalangan orang-orang yang disayangi Allah?


KEIMANAN
Bagaimana hebatnya dugaan diterima, hidup mesti diteruskan. Dugaan yang datang itu sebenarnya adalah ujian Allah kepada kita untuk mengukur sejauh mana tahap keimanan dan ketakwaan kita terhadap-Nya sesungguhnya, iman perlu diuji. Jika diberi pilihan, semua orang inginkan kehidupan yang indah-indah belaka. Tetapi jika kehidupan tidak diuji, akan membuatkan kita lalai. Kerana itu Allah sengaja ingin menguji hambanya kerana ingin mengetahui sejauh mana keimanan hamba-Nya.

Perlu diingat, Allah tidak memilih-milih dalam soal memberi ujian. Orang-orang yang beriman juga tidak terlepas dari ujian. Tujuannya tidak lain untuk mengukur kadar keimanan seseorang, disamping untuk mengetahui apakah orang tersebut benar-benar beriman, ikhlas atau sekadar lakonan semata-mata.



* Sandarkan Harapan Kepada Allah
Setiap ujian yang mendatang, pasti ada hikmahnya. Yakinlah dalam diri bahawa setiap kesusahan yang kita tempuhi akan ada kesenangan yang menanti di penghujungnya.


* Minta Pertolongan Dari Allah
Setiap dugaan datangnya dari Allah, jadi padanya tempat untuk meminta pertolongan.


* Kawal Kesedihan
Tidak dinafikan, saat menghadapi dugaan adalah saat yang cukup menyedihkan dan membuatkan seseorang itu terlalu kecewa. Namun sebagai mukmin yang beriman, jika kita sedih janganlah terlalu sedi, sebagaimana jika kita gembira, janganlah terlalu gembira.


* Jangan Terlalu Memendam Perasaan
Luahkan segala masalah dan apa juga yang terbuku di hati kepada teman yang benar-benar boleh dipercayai walaupun teman itu tidak dapat membantu, sekurang-kurangnya apabila kita sudah meluahkan segala yang mebebankan perasaan, kita akan menjadi lebih tenang dan meringankan bebanan.

* Bandingkan Masalah Anda Dengan Masalah Orang Lain
Mungkin masalah orang lain berat daripada masalah yang sedang kita hadapi. Cara ini akan membuatkan kita lebih tenang.


TUJUAN ALLAH MENDUGA HAMBANYA

# Membersihkan dan memilih antara mukmin sejati denga mukmin munafik.
# Mengangkat darjat dan menghapuskan dosa.
# membentuk keperibadian insan sehingga menjadi pmbela kebnaran sejati.



share on:facebook

0 comments:

Post a Comment